به عنوان یک بازاریاب آنلاین، شما سخت تلاش می کنید تا تولید محتوا در ابزارهای بازاریابی متوقف نشود. پستهای جدید در وبلاگ، انتشار کتابهای الکترونیک و آماده سازی محتوای مناسب جهت ایمیل، از جمله فعالیتهایی است که همواره در برنامه کاری شما قرار دارد. برای تولید محتوا انرژی و زمان صرف می کنید تا وبلاگ و وبسایتتان همیشه بروز باشد.

 

استفاده از محتوای قدیمی

 

اما، هیچگاه دقت کرده اید که محتوای تازه شما با چه سرعتی به محتوای کهنه تبدیل می شود؟ مطالب به سرعت از صفحه نخست وب سایت شما خارج می شود و به آرشیو سایت می پیوندد. شما همه توانتان را برای تولید محتوای جدید صرف می کنید، اما آنها به سرعت به محتوا قدیمی تبدیل می شوند و نادیده گرفته می شوند!

بررسیهای صورت گرفته بر روی مطالب وبسایتها نشان دهنده اینست که 76% از بازدیدهای صورت گرفته از یک وبسایت، بازدید از مطالب قدیمی را شامل می شود. این آمار خصوصا درباره وبسایتهایی که دائما بروز رسانی می شوند دیده شده است (مانند صفحات وبلاگ).

چرا نباید مطالب قدیمی را نادیده گرفت؟

  • مطالب قدیمی جایگاه مناسبی در موتورهای جستجو دارند:

مطالب جدید به مرور زمان قدیمی می شوند و مطالب قدیمی، برای بهینه سازی وب سایت، عالی هستند. با گذشت زمان، مطالب قدیمی تر به اشتراک گذاشته می شوند، به آنها لینک داده می شود، جایگاه بهتری در موتورهای جستجو پیدا می کنند و در نتیجه در طول زمان ترافیک مناسبی بدست می آورد.

اگر بتوانید به درستی آمار بازدیدکنندگان وبسایت را بررسی کنید، متوجه می شوید که حدود 76% از بازدیدها از مطالب قدیمی بوده است. در حالی که مطالب جدید از طریق ترافیک مستقیم، ایمیل مارکتینگ، شبکه های اجتماعی و ... باعث افزایش موضعی و سریع آمار بازدید کنندگان می شوند، مدت زمانی طول می کشد تا تعداد بازدیدکنندگان این مطالب تثبیت شود. اما مطالب قدیمی توانسته اند تا با قرار گرفتن در جایگاه مناسب در نتایج جستجو، مخاطبان خود را شکار کنند.

  • از دل برود هر آنکه از دیده برفت!!!

البته این ضرب المثل همه جا صدق نمی کند! مخصوصا درباره مطالبی که از طریق موتورهای جستجو توسط کاربران مشاهده می شوند. شاید مطالبی که ما به مرور زمان در وبسایت منتشر کرده ایم دارای نواقصی باشد و یا اینکه با تغییر شرایط و یا تکنولوژی نیاز به اصلاح داشته باشد. مطمئنا شما این مطالب را در صفحه اصلی وبسایت قرار نمی دهید و یا از طریق ایمیل برای مشتریانتان ارسال نمی کنید. اما این مطالب از طریق جستجو در موتورهای جستجو به دست مخاطبان شما می رسد.

  • بروز رسانی و بازنشر مطالب قدیمی در زمان شما برای تولید محتوای جدید صرفه جویی می کند:

علاوه بر اینکه بروز رسانی و اصلاح مطالب قدیمی در تقویت برند شما در دید مخاطب تاثیر مثبت می گذارد و اعتبار شما را افزایش می دهد، باز نشر مطالب قدیمی باعث صرفه جویی در زمان می شود، زیرا همانطور که حتما تجربه کرده اید تولید محتوا کاری بسیار زمان بر است.

اگر شما یک پیشنهاد، مثلا یک کتاب الکترونیک را بروز رسانی می کنید، از همان آدرس وب و Landing Page برای محتوای تغییر کرده استفاده نمایید و فقط تغییرات را در آن اعمال نمایید. اگر یک پست وبلاگ را بروز رسانی می کنید، از همان URL استفاده نمایید و فقط تاریخ انتشار آن را بروز رسانی نمایید.

علاوه بر اینکه مطالب پر بازدید را اصلاح و بازنشر می کنید، خوب است امتحان کنید که آیا بازنشر مطالب با ترافیک کمتر، باعث افزایش تعداد بازدیدکنندگان و ارتقای جایگاه آنها در نتایج جستجو می شود یا خیر.

  • شاید با خود رقابت می کنید!!!

در طول زمان با وبلاگ نویسی ممکن است درباره یک موضوع خاص تعداد زیادی مطلب در وبلاگ خود منتشر کنید. این کار به خودی خود دارای ایراد نیست. اما در اصل مطالب شما درباره یک موضوع خاص، برای بدست آوردن جایگاه مناسب در موتورهای جستجو با هم رقابت می کنند. چند مطلب درباره یک موضوع می توانند جایگاه قابل قبولی در موتورهای جستجو بدست آورند اما الزاما جایگاه برتر از آن شما نیست.

این مطلب به استراتژی بازاریابی شما بستگی دارد که ترجیح می دهید با یک مطلب قوی، جایگاه برتر در موتورهای جستجو را بدست آورید یا اینکه چندین مطلب درباره موضوع خاصی داشته باشید و آنها در چندین مکان قابل قبول قرار داشته باشند.

  • جذب مخاطب هدفمند، با مقدار کمی کار!

این آخرین مورد در لیست ماست، اما مطمئنا کم اهمیت ترین نیست! اگر تعداد بازدید کنندگان قابل توجهی از طریق مطالب قدیمی وبلاگ، جذب می شود، مطمئنا تعداد مخاطبان هدفمند قابل توجهی نیز جذب وبلاگ شما خواهد شد. منظور ما از مخاطب هدفمند، کسی است که برای پیگیری مطالب شما در وبسایت عضو می شود، یا اطلاعات تماسش را در اختیار شما قرار می دهد.

اگر شما یک بازاریابی آنلاین قوی باشید، همیشه پیشنهاداتی برای مخاطبان خود دارید. اگر تغییری در پیشنهادات خود که مثلا 6 ماه قبل در سایت خود ایجاد کرده اید، ایجاد نکنید، مطمئنا تعداد قابل توجهی از مخاطبان خود را از دست خواهید داد. این دقیقا وظیفه ایست که بهینه سازی محتوا به عهده دارد.

مطالب پر بازدید خود را مورد بررسی قرار دهید، و درباره مهمترین پیشنهاداتی که به مشتریان خود داده اید، یادداشت برداری کنید و به سوالات زیر پاسخ دهید:

- آیا پیشنهاد جدیدی درباره همان موضوع، برای مخاطبان خود دارید؟

- آیا پیشنهاد بهتری درباره محتوای منتشر شده، برای بازدیدکنندگان وب سایت خود دارید؟

- آیا طراحی گرافیکی CTA ها (CTA یا Call to Action، علائم گرافیکی است که مخاطبان را برای ثبت اطلاعاتشان در وبسایت و یا پیگیری مسیری خاص هدایت می کند) قدیمی شده است؟

- آیا این امکان وجود دارد که از تصاویر حاوی متن در نوشته خود اسفاده نمایید؟ (یعنی به جای اینکه متون به صورت تصویر باشد، متون بر روی یک تصویر پس زمینه درج گردد)

اگر پاسخ شما به هر کدام از سوالات فوق مثبت است، زمان آن است که کمی وقت بیشتری بر روی وبسایت خود صرف نموده و اقدام به بهینه سازی محتوا نمایید.

برای اینکه بتوانید مفید بودن و تاثیر تغییرات اعمال شده را بر روی وبسایت خود مشاهده نمایید، اطلاعاتی مانند تعداد کلیک ها بر روی مطلب نسبت به تعداد بازدیدکنندگان را قبل و بعد از تغییرات یادداشت نمایید.

راهکاری برای جلوگیری از بی توجهی به محتوای قدیمی:

متاسفانه، همیشه به علت مشغله کاری، ممکن است به راحتی توجه به محتوای قدیمی وبسایتها فراموش شود. راهکارهای زیر به شما کمک می کند تا این ضعف به کمترین میزان کاهش یابد:

  1. همیشه خود را برای بررسی و تغییرات احتمالی مطالب قدیمی، متعهد بدانید: مطالب منتشر شده در وبلاگ خود را بر اساس تعداد بازدید طی یک یا دو ماه گذشته (بدون توجه به مطالب جدید که مثلا طی یک ماه گذشته منتشر ده است) لیست کنید و بررسی نمایید که آیا این مطالب نیاز به بررسی محتوایی دارند یا خیر. همچنین پیشنهاداتی که در این پستها به مشتریان داده شده است را مورد بررسی قرار دهید و ببینید که با گذشت زمان آیا نیاز به بازنگری دارند.
  2. اصلاح محتوای قدیمی به همراه تولید محتوای جدید: با توجه به بازه های زمانی که در آن اقدام به تولید محتوا می کنید، در برنامه کاری تان چند زمان خالی در نظر بگیرید تا در آن زمانها، اقدام به بازبینی و اصلاح محتوای قدیمی نمایید. در بازبینی محتوای وب سایت، حتما پیشنهاداتی که به مشتریان داده اید را هم مورد بازبینی قرار دهید، چون ممکن است بر اثر مرور زمان نیاز به بازبینی داشته باشد.

متاسفانه هر چه بیشتر اقدام به تولید محتوا برای وبلاگ و وبسایت خود نمایید، نادیده گرفتن مطالب قدیمی بیشتر اتفاق می افتد. لذا باید همواره بازبینی مطالب قدیمی، در برنامه کاری شما قرار داشته باشد، تا همیشه محتوای شما به صورت بهینه بر روی وب سایت منتشر گردد.