در مقوله تولید محتوا، به کلماتی که مضمون اصلی مطلب را به مخاطب می رساند و یا نکات اصلی مطلب را در بر می گیرد، کلید واژه گفته می شود.

در بهینه سازی وب سایت، کلید واژه ها نقشی تعیین کننده دارند. در نرم افزارهای مدیریت محتوا، معمولا در قسمتی که مطالب جدید در وب سایت منتشر می شود، قسمتی برای افزودن کلیدواژه ها و یا Keywords وجود دارد.

 

استراتژی کلیدواژه ای

 

هر چند که در چند سال اخیر، موتورهای جستجو و به طور مشخص گوگل، اعلام کرده اند که کلید واژه هایی را که کاربران در وب سایت وارد می کنند در بهینه سازی تاثیر بسیار کمی دارند، اما کلید واژه ها نقشی پر رنگ در بهینه سازی ایفا می کنند.

استراتژی کلید واژه ای:

همانطور که قبلا گفته شد، تولید محتوا مهمترین رکن بازاریابی آنلاین می باشد و بهینه سازی، جذب مخاطب، اقنا مشتری و ... همه و همه تحت تاثیر تولید محتوای مفید و مستمر می باشد.

استراتژی کلیدواژه ای، مسیر تولید محتوا تحت وب را برای شما ترسیم می کند. این استراتژی به شما یادآوری می کند که محصولات و خدمات شما چیست، چه مسیری برای تولید محتوا طی کنید و به صورت کلی هدفمند تر حرکت نمایید.

بگذارید با مثالی، استراتژی کلیدواژه ای را بهتر برای شما توضیح دهم؛ فرض کنید شما شرکتی هستید که تجهیزات تصفیه آب برای کاربران خانگی عرضه می کنید. پس، محصول شما "دستگاه تصفیه آب" می باشد. کلیدواژه ها و در نتیجه مطالب شما باید حول موضوعات زیر باشد: دستگاه تصفیه آب، آب سالم، ویژگی آب سالم، خرید دستگاه تصفیه آب، بهترین دستگاه تصفیه آب.

استراتژی کلیدواژه ای معمولا توسط تیم بازاریابی، فروش و IT در شرکتها مشخص می شود.

دو نکته ای که در تعیین کلیدواژه ها باید در نظر گرفت، عبارتست از:

خود را جای مشتری بگذارید: همیشه زمانی که می خواهید کلیدواژه هایی برای مطلبی تعریف کنید، خود را جای فردی قرار دهید که به دنبال خدمات یا کالای شماست. مثلا فردی که به دنبال تور مسافرتی قبرس می باشد، هیچگاه کلمه قبرس را در گوگل جستجو نمی کند. بلکه عبارات "تور قبرس"، "سفر به قبرس"، "هتل در قبرس" را جستجو می کند. پس شما هم تاکید خود را بر عباراتی بگذارید که مخاطبان آنها را جستجو می کنند.

در ابتدای کار از کلیدواژه های چند بخشی استفاده کنید: زمانی که شما بهینه سازی وب سایت خود را شروع می کنید، احتمالا جایگاه مناسبی در موتورهای جستجو ندارید. پس کمی حرفه ای عمل کنید: اگر از کلیدواژه های خیلی عام استفاده کنید، به دلیل رقابت زیادی که بر روی این کلمات وجود دارد، احتمال کمی دارد که توسط مشتریان دیده شوید. مثلا اگر شما وبسایت یک فروشگاه کفش زنانه را مدیریت می کنید، اگر کلیدواژه خود را کفش تعیین کنید، به احتمال خیلی زیاد در چند صفحه نخست گوگل قرار نخواهید گرفت. پس از کلید واژه های کمی خاص تر مانند " فروشگاه کفش زنانه" و یا "کفش ورزشی زنانه" استفاده کنید و مطالب خود را با توجه به این کلیدواژه ها آماده نمایید.

استفاده از کلیدواژه های خاص، علاوه بر اینکه امکان دیده شدن شما را بیشتر می کند، مشتریان هدفمندتری را به سمت شما سوق می دهد. پس شما به هدف اصلی خود که همانا سود دهی بیشتر است نزدیکتر می شوید.