می دانم آیا تا بحال شده به دنبال ثبت یک دامنه بوده باشید و به در بسته خورده باشید؟ همانطور که می دانید هر دامنه یا آدرس اینترنتی با پسوندها و یا (extension) های مختلفی ثبت می شوند. com، net، info، org، name، ir و ... از جمله معروفترین پسوندهایی است که دامنه ها در ایران تحت آنها ثبت می شوند.

 

ویژگی دامنه های CO

 

از محبوبیت دامنه های.com که بگذریم، دامنه های با پسوند .ir هم چند سالی است که به شدت محبوب شده و تقریبا می توان گفت نامی مناسب برای ثبت با پسوند ir وجود ندارد. دلیل اصلی این محبوبیت هم مرتبط بودن دامنه با کشور ایران است و هم قیمت بسیار ارزان آن در مقایسه با انواع خارجی. چون تمامی پسوندهای دامنه به جز ir در خارج از ایران ثبت می شود و قیمت آن بر اساس دلار محاسبه می گردد، حداقل مبلغی که برای ثبت دامنه های خارجی باید پرداخت شود حدود 40000 تومان است در حالی که دامنه با پسوند ir در حدود 7000 تومان قیمت دارد.

اما نکته مهم اینست که شما تقریبا نمی توانید نامی مناسب برای ثبت در اینترنت بیابید و وب سایت خود را با آن نام به سایر کاربران معرفی کنید مگر اینکه از نامهای بلند و یا نامهایی با عدد و علامت (-) و .. استفاده نمایید.

چند سالی است که پسوند (.co) پا به عرصه اینترنت گذاشته است و فرصت ثبت دامنه های جدیدی را فراهم آورده است. این دامنه همه مزایای سایر دامنه ها مثلا (.com) را داراست. فرصتهای بسیار زیادی برای ثبت دامنه تحت .co وجود دارد (مخصوصا اگر دامنه انتخابی شما مفهومی فارسی داشته باشد). تنها نکته منفی (و شاید هم مثبت) در باره این دامنه قیمت نسبتا زیاد آن در مقایسه با سایر دامنه ها است. با توجه به قیمت فعلی ارز، ثبت این دامنه برای یک سال حدودا 100000 تومان هزینه دارد. اما اگر شما به اهمیت حضور در فضای مجازی پی برده اید، برای ثبت برند خود تحت این دامنه درنگ نکنید، زیرا یک نام مناسب ارزش کمی بیشتر را دارد.

گاها دیده شده که بعضی مدیران نگران هستند تا با ثبت دامنه (.co) ، وب سایت آنها با انواع مشابه (.com) اشتباه گرفته شود. شاید این نگرانی تا حدودی درست باشد، اما باید توجه نمایید که اکثر کاربران اینترنت یا آدرس وب شما را بلد هستند (مثلا آن را در لیست سایتهای محبوب کامپیوتر خود ذخیره کرده اند) و یا شما را از طریق جستجو در وب خواهند یافت.

در مورد دوم هم شما می توانید با استفاده از تکنیکهای بهینه سازی علاوه بر اینکه در موتورهای جستجو جایگاه بهتری پیدا کنید، از این اشتباه جلوگیری نمایید.