این یک درد مشترک ما بین تمام بازاریابان آنلاین است! برای داشتن یک استراتژی بازاریابی اثرگذار به حجم قابل توجهی محتوای باکیفیت و مرتبط نیازمندیم. به احتمال زیاد شما هم با این معضل مواجه شده اید و به دنبال راهی برای مبارزه با آن هستید. زمانی که موضوع به مرز تولید محتوای متناسب با تخصص سازمان شما میرسد، به کار گرفتن کادر بیشتر فنی و کمتر تجاری، برای اینکار، خود یک چالش بزرگ است. هر کسی نمیتواند یک نویسنده خوب باشد و هر نویسنده ای هم ظرفیت و دانش کافی برای تولید محتوای مناسب را ندارد. پس بنابراین چه باید کرد؟

 

تیم تولید محتوا

 

طرح مساله:

برای پیدا کردن چالش ها و فهمیدن اینکه آیا جوابهای مشترکی برای آنها وجود دارد، پست زیر، برای حرفه های بازاریابی در LinkedIn مطرح شد:

 

linkedin content

 

و نتایج متنوع زیر به دست آمد:

7 روش برای به کارگیری افراد غیر بازاریاب در سازمانها برای تولید محتوا

از بین تمام جوابهای دریافت شده، هفت روش کلیدی استخراج شد. اغلب جنبه های هر نکته در یک راه حل نهایی ترکیب شده اند و هر رویکرد احتمالا از یک کسب و کار تا کسب و کار دیگر متفاوت است.

1 آشنا کردن افراد با مفهوم رقابت و ضرورت تولید محتوا:

شرکت Hubspot، آموزه های زیادی دارد بر این اساس که چرا تجارت، به بلاگ نویسی منظم به عنوان بخشی از استراتژی بازاریابی موثر نیاز دارد. از هدایت ترافیک مربوطه گرفته تا تبدیل آن ترافیک به مشتری بالقوه ،محتوا در هر مرحله از قیف جذب مخاطب تا ، یک وسیله و ابزار کلیدی است که به افزایش اعتبار و قدرت سازمان و ایجاد نتایج ماندگار کمک میکند. اساسا ، محتوا به منزله روغنی است که اجازه میدهد چرخ دنده های سازمان شما روانتر بچرخند. اما شاید اعضای تیم شما آن را درک نکنند و ارتباط و اهمیت همکاری را از شما سوال کنند.

بسیاری از پاسخ دهندگان ما بر روی نیاز به یک درک گسترده ای از دلایل و زمینه های تولید محتوا در سطح شرکت تاکید کردند و به عنوان گام بعدی ، به سطحی از رقابت سالم جهت ترغیب افراد برای تولید محتوا اشاره کرده اند:

"زمانیکه کارمندان غیربازاریاب شما بدانند که آنها با وبلاگ نویسی در حال کمک کردن به برند سازی شرکت میباشند و با برطرف کردن سوالات و مشکلاتی که مشتریان دارند در حال کمک به آنها هستند، آنوقت دیگر نوشتن یک مقاله که چند ساعت وقت میبرد دیگر مشکل بزرگی برای آنها نخواهد بود. مخصوصا زمانیکه موضوع هم کاملا مشخص شده است."

"ما دوست داریم افراد غیر بازاریاب را برای توسعه استراتژی محتوا بکار بگیریم و آن را به یک تلاش مشترک تبدیک کنیم به گونه ای که هروقت در زمانهای بعدی از آنها برای همکاری تقاضا شد، آنها این احساس را داشته باشند که سهمی در نتایج خوب داشته اند به جای اینکه حس کنند تنها برای کار روزمره و طاقت فرسای نوشتن به کار گرفته شده اند."

"ما در ابتدا یک ایمیل همگانی ارسال کردیم که در آن از وبلاگ نویسان داوطلب درخواست همکاری کردیم. و تعهد را با نوشتن حداقل یک مقاله در هر سه ماه آغاز کردیم. تا آنهایی هم که احساس میکنند یک پست در ماه تعهد سنگینی است را هم در بربگیرد. من پیشنهاد میکنم اهداف را واقع بینانه تنظیم کنید. در این ایمیل ما به جزییات اینکه چرا داشتن یک وبلاگ اهمیت دارد و همچنین فواید پرداختیم."

2 استفاده از آمارها و بررسی نتایج فعالیتها در حوزه تولید محتوا

در راستای کمک به افراد برای اینکه درک کنند چرا از آنها در تولید محتوا استفاده می شود، (در حالیکه آنها ممکن است آن را جزو شغل خود ندانند)، نشان دادن نتایج با ابزار معیار سنجی به آنها کمک خواهد کرد. استفاده از جداول و نمودارهای داده ها میتواند تیم شما را تشویق و تهییج کند و دیدگاه آنها را در مورد اهمیت بازاریابی محتوا تغییر دهد.

"گرفتن افراد غیر بازاریاب و فنی، در حوزه فعالیت من، قطعا چالش بزرگی است. بزرگترین مانع این حقیقت است که آنها دوست دارند وقت خود را بیشتر برروی کارهای حرفه ای و فنی بگذارند و به نوشتن محتوا به عنوان شغلی کم مهارت که مسلما برایش مناسب نیستند نگاه میکنند. پاسخ معمولی که میشنوم این است که "شما میتوانید یک محتوا نویس عادی را با نصف دستمزدی که به من میدهید بگیرید. چرا از من میخواهید که وقتم را برای آن تلف کنم؟" و روش غلبه بر این طرز فکر، نشان دادن اطلاعات و داده هایی است که ثابت میکنند بازاریابی محتوا چقدر به تولید مشتریان بالقوه و بنابراین کسب و کار بیشتر کمک میکند. بیشتر افراد فنی داده ها را میفهمند ، عاشق داده ها هستند و به داده ها اطمینان دارند."

3 دخیل کردن حس شهرت:

رقابت سالم برای تولید محتوا خوب است. پس چرا آن را به عنوان مرحله بعد بکار نبریم و به موثرترین مطالب پاداش ندهیم؟

برای اکثر مردم ابتدا نشر مطالب آنها جذاب است. اما اگر آن مطالب به اشتراک گذاشته شوند، ترویج شوند و بر بروی آنها نظر دهی انجام شود و بنابراین افراد تیم کم کم به عنوان کارشناس شناخته شوند آنوقت است که منافع شخصی در تولید محتوا رشد خواهد کرد!

"اگر محتوای تولید شده توسط هر فرد غیر بازاریاب به صورت گسترده به اشتراک گذاشته شود آنگاه به رسمیت شناخته شدن او و معروف شدنش، یک انگیزه قوی برایش خواهد بود."

"ما یک جایزه کوچک (بطری نوشیدنی) برای تکمیل و نشر اولین بلاگ و یک جایزه نقدی متوسط برای وقتی که چهارمین بلاگ آنها منتشر شد درنظر گرفتیم. لذا ما امیدواریم که آنها همچنان به وبلاگ نویسی ادامه دهند (همانطور که این پروسه را قبلا هم دیده بودیم) و با آن احساس راحتی کنند. آنها همچنین مزایای ملموسی مانند: آمار بازدیدگنندگان مطلب، به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، معروف شدن و غیره) را مشاهده خواهند کرد و به خاطر داشتن مقاله منتشر شده تجلیل خواهند شد."

4 ارزیابی عملکرد شغلی

ممکن است این روش برای همه جواب ندهد ولی در نظر گرفتن تولید محتوا در ارزیابی، ممکن است انگیزه ای باشد برای افزایش و ترقی تولید محتوا در سطح سازمان. در کنار آن البته هنوز برای هر شخص دانستن اهمیت بلاگ نویسی و اینکه چرا از او تقاضای تولید محتوا میشود یاری دهنده خواهد بود.
"هرچند خیلی قدرتمند نیست، اما تولید محتوا را میتوان بخشی از ارزیابی عملکرد شغلی قرار داد. یک انگیزه بزرگ نیست اما حداقل افراد را برای آغاز راه مجاب میکند"

5 القای اعتماد به نفس

آیا شما میتوانید با اعتماد بنفس بگویید که من هر کلمه ای را که بخواهم استفاده میکنم و به سرعت آنها را تبدیل به صدها متن جالب و مفید میکنید؟ نه؟

نوشتن برای هیچ کس راحت نیست و اکثر اعضای فنی تیم شما ممکن است نگران و یا مردد نسبت به توانایی خود در تولید محتوا باشند. اما اگر شما دستورالعملهای روشن و یا راهنماهای نگارشی از قبل آماده شده را در اختیار کارمندان قرار دهید، و در طول فرآیند تولید محتوا کمک رسان آنها باشید، آنگاه میتوانید به نتایج موثری برسید:

"یکی از بزرگترین تردیدهایی که افراد گرفتارش هستند این است که آنها از اینکه نوشته هایشان در حد یک پست وبلاگ استاندارد نباشد و یا بهترین ایده ها را نداشته باشند ، نگرانند. من وقتی به آدمی برخورد میکنم که نقطه نظرات خوبی برای یک فرآیند دارد که واقعا میتواند برای فروش و بازاریابی مفید باشد، همیشه میگویم که میتوانیم آن را به بحث بگذاریم. مهمترین چیز بینش و فهم است. دستور زبان و نقطه گذاری چیزی است که تیم بازاریابی روی آن نظارت خواهد کرد. آنگاه آنها متوجه میشوند این یک همکاری است که دست آنها را برای ارایه ایده های بیشتر باز میکند. خیلی وقتها بعد از آنکه آنها اولین پست خود را نوشتند و دیدند که فرایند کار نشر پست به چه گونه ایست، دیگر برای نوشتن محتوای بعدی هر زمان که فرصت داشته باشند درنگ نمی کنند. "

"این مزیت بزرگی است، اگر در سازمان، از کارشناسان متخصص بهره می برید. نوشتن نثر روشن و قانع کننده مانند هر چیز دیگری یک مهارت است. پیشنهاد من این است که با در اختیار گرفتن یک ژورنالیست آزاد همراه با دانش کافی در زمینه کاری شما، از وی بخواهید به طور منظم با افراد مختلف صحبت کند و آن مکالمات را به محتوا تبدیل کند."

"نظر من این است که به جای برگزیدن افراد و درخواست از آنها، کار را با کسانی شروع کنید که تمایل به ایجاد تعهد با شما دارند و داوطلب هستند. برای این افراد مخصوصا آنهایی شان که مورد نظر شما هستند، جلسات مباحثه فردی بگذارید. ما چندین گزینه را در اختیار وبلاگ نویسان قرار میدهیم و از آنها میخواهیم در باره هر موضوعی که خودشان ترجیح میدهند بنویسند. سپس ما (تیم بازاریابی) آنها را بازبینی و ویرایش کرده و برای تصویب نهایی نزد آنها بازمیگردانیم. به راحتی میتوانند نکته برداری کنند.در این زمان ما میتوانیم داوطلبانه با آنها جلسه مصاحبه برگزار کنیم تا آنها را از یادداشت کردن نجات دهیم. هر فرد متفاوت است و شما باید متناسب با ترجیح هر شخص خوراک تهیه کنید تا به یک نتیجه دوسر سود برسید."

6 تکیه بر تخصص فنی

اگر کارمندان شما از لحاظ زمان تحت فشار هستند یا برای نوشتن در کشمکش هستند ، شاید استفاده از تولیدکنندگان محتوا به صورت پروژه ای یا کار در خانه بهترین گزینه باشد. اگر شما در حال حاضر یک عنوان B2B مشخص آماده کرده اید، خالق محتوا برای فراهم کردن دیدگاههای مورد نیازش برای نوشتن وبلاگ به یک مذاکره کوتاه نیاز خواهد داشت.

"برای نوشتن مقالات چندگانه کوتاهتر، من با اعضای تیم خود یک گپ پانزده دقیقه ای زدم و از آنها پرسیدم چه کارهایی از مشتریان شما را خوشحال ، ناراحت ، روانی میکند، 3 دسته پاسخ کلیدی دریافت کردم آنها را برای بررسی بیشتر چکنویس کردم . وقتی آنها محصول نهایی را دیدند و از اینکه مطالب تحت نام خودشان منتشر شده است خوشحال بودند."

"یک مصاحبه کوتاه 15 تا 30 دقیقه ای با یک نویسنده آزاد میتواند محتوای لازم برای یک پست وبلاگ را فراهم کند. که این میتواند خود به عنوان یک مصاحبه نشر شود و یا کارشناس از دل آن یک مقاله درآورد. که اگر به خوبی توضیحات داده شده باشند، کار کارشناس شما بسیار آسان خواهد بود "

7 ارتقا و پاداش به مطالب خوب

مسلما نظرات در تیم تولید محتوا دو دسته اند و برخی از کارمندان، به ضرورت به هیچ وجه به عنوان یک چالش نگاه نمیکنند:

"من یک عضو غیر بازاریاب هستم و از بلاگ نویسی برای سازمان لذت میبرم. آنها همیشه قبل از نشر مطالب تنظیماتی را بر روی آنها انجام میدهند تا بهتر به نظر بیاید. همچنین این برای من روشی بسیار خوب است تا خود را از شر برخی از موانع کار خلاص کنم."

تشویق افکار مثبت اینچنینی و درخواست کمک از آنها و داشتن جلسات طرح ایده با آنها همیشه برای پیشرفت فرآیندهای داخلی سازمان شما مفید خواهد بود.

اگر شما هم با مشکلاتی از این دست مواجه هستید، تجربه خود را در زیر همین مطلب در کامنتها به اشتراک بگذارید.