هدف از راه اندازی وب سایت (خواه دولتی یا شرکتی یا شخصی) ارائه اطلاعات به مخاطبان می باشد. این اطلاعات می تواند جهت آگاه ساختن آنها از خدمات، محصولات و یا صرفا ارائه اطلاعاتی به مخاطبان مورد استفاده قرار گیرد.

زمانی که مخاطب، از وبسایت بازدید می کند، باید بتواند اطلاعات مورد نظرش را به راحتی در وبسایت پیدا کند. وظیفه مدیر وبسایت اینست که دسترسی مخاطب را به اطلاعات مورد نظرش تسهیل نماید.

 

 ساختار وبسایت

 

تسهیل دسترسی به اطلاعات در وبسایت:

تسهیل دسترسی به اطلاعات وبسایت، بدین معنی است که مخاطب بتواند اطلاعات مورد نیاز خود را در کوتاهترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت بدست آورد.

برای اینکه بتوانیم درک بهتری از اصلاح ساختار وبسایت داشته باشیم، وبسایت یک سازمان دولتی را مورد بررسی قرار می دهیم:

سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، یکی از سازمانهای فعال در زمینه آموزش به افراد جویای کار (و همینطور داوطلبان آزاد) است که دوره های آموزشی و همینطور آزمونهایی با مدرک معتبر بین المللی را به علم آموزان ارائه می نماید. دوره های آموزشی از فن آوری اطلاعات و طراحی وب سایت گرفته تا برق صنعتی و قالی بافی و خیاطی و ...

من به عنوان یک کارآموز در تهران علاقمند هستم اطلاعاتی را درباره دوره های آموزشی که در فصل پاییز برگزار می شود بدست آورم. این کار را با جستجویی در گوگل آغاز می کنم:

 

بررسی ساختار وبسایت سازمان فنی و حرفه ای

 

در اولین جستجو حداقل 4 وبسایت مرتبط با سازمان فنی و حرفه ای مشاهده می شود که تقریبا همگی کاربرد یکسانی دارند، یعنی می توان همه را در یکجا مجتمع کرد و نیازی به راه اندازی و مدیریت چهار وب سایت نیست!

برای اینکه وقت شما هم مانند من تلف نشود، به شما می گویم که در هیچ کدام از این سایتها نمی توانید اطلاعاتی راجع به دوره های آموزشی پیدا نمایید.

در هیچ کدام از این سایتها، امکان جستجو تعبیه نشده است. جستجو در وبسایت، شاید ابتدایی ترین ابزاری است که برای دسترسی مخاطبان به محتوای وبسایت باید در اختیار آنها قرار گیرد.

به تنها دوره های آموزشی، بلکه اطلاعاتی درباره آموزشگاهها هم پیدا نمی شود:

 

irtvto2

 

به طور خلاصه به شما بگویم که شما با 3 وب سایت مواجه می شوید که تقریبا هیچ اطلاعاتی را در اختیار شما قرار نمی دهد:

http://www.irantvto.ir/
http://www.portaltvto.com/
http://www.tehrantvto.ir/

تنها اطلاعاتی که درباره دوره های آموزشی می توان به دست آورد، یک فایل Pdf است و باید بالغ بر چند ده صفحه را مطالعه کرد تا بتوان به اطلاعات مورد نیاز دست یافت.

این مورد تنها یکی از چندین وبسایت دولتی است، که ضعف اطلاعات، آنها را تقریبا بلا استفاده کرده است.

برای اینکه بتوانیم اطلاعات خود را به بهترین شکل ممکن در اختیار مخاطبان خود قرار دهیم، لازم است موارد زیر را در وبسایت در نظر داشته باشیم:

قابلیت جستجو: جستجو در محتوای وبسایت، این امکان را به مخاطبان وبسایت می دهد تا در کمترین زمان ممکن به مطلب مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند. برای اینکه جستجو، در همه صفحات و مطالب امکانپذیر باشد لازم است تا محتوا به صورت متن، در وبسایت به کار رود. در مواردی که امکان استفاده از متن وجود ندارد، لازم است تیتر مطالب و کلمات کلیدی و یا تگ ها به صورت صحیح به کار برده شود تا حداقل تیتر مطلب در نتایج حاصل از جستجو نمایان شود.

نقشه سایت: ساختار صحیح وبسایت این امکان را به مخاطبان می دهد تا مسیری صحیح را در وبسایت طی کنند تا به مطلب مورد نظر خود برسند. این ساختار صحیح، همچنین موتورهای جستجو را کمک می کند تا همه صفحات وبسایت را ایندکس کرده و به تبع آن برای بهینه سازی وبسایت مناسب می باشد.
مثال زیر به شما کمک می کند تا درک بهتری از ساختار صحیح در وبسایت را بدست آورید:

فرض کنید می خواهید مشخصات یکی از محصولات شرکت خود مانند پسته را در وبسایت درج نمایید. بهتر است منوی محصولات در صفحه اصلی وبسایت وجود داشته باشد و با کلیک بر روی آن ابتدا به لیست و توضیحات خشکبار و سپس با انتخاب محصول پسته، توضیحات تفصیلی درباره این محصول در اختیار مشتریان قرار گیرد. (البته این موارد می تواند با توجه به ساختار وبسایت و طرح بازاریابی شرکت کاملا متفاوت باشد).

در اکثر وبسایتها، ساختار صحیح در صفحه محصولات یا خدمات رعایت می شود، اما باید در نظر داشته باشیم که در سایر بخشها مانند آموزش، وبلاگ، فروشگاه اینترنتی و ... نیز باید به همین شیوه عمل کرد. برای اینکه بتوانیم وبسایتی دارای ساختار قوی داشته باشیم، لازم است از مراحل اولیه طراحی وبسایت، نقشه وبسایت را ترسیم کنیم.

لازم است نحوه چیدن اجزای سایت در صفحه نخست، آیتمهای منو ها و زیر منوها، دسته بندی موضوعی مطالب و ... مشخص باشد.

در نظر داشته باشید که نباید هیچ صفحه ای در وبسایت وجود داشته باشد، بدون اینکه بتوان لینک آن را در وبسایت پیدا کرد.