بازاریابی محتوا به معنی تولید محتوای رایگان و ارزشمند و به اشتراک گذاری آنها به قصد جذب هر چه بیشتر مخاطب و تبدیل آنها به مشتری و سپس تبدیل آنها به مشتریان دائمی می باشد. نوع محتوای شما کاملا به نوع کالا یا خدماتی که می فروشید بستگی دارد. به عبارت دیگر شما افراد را آموزش می دهید به این منظور که آنها شما را بشناسند، شما را دوست داشته باشند و به قدری به شما اطمینان کنند که وارد یک فعالیت اقتصادی با شما شوند.

 

تولید محتوا

 

اگر شما به بازاریابی اینترنتی علاقمند هستید، راه دیگری جز مواجهه با تولید محتوا و تلاش برای تولید محتوای مناسب ندارید:

  • حتما متوجه شده اید که در زمان خرید، افراد علاقه ای به تبلیغات ندارند. آنها نیازمند اطلاعات مفید و ارزشمند درباره کالا یا خدمات (و یا اطلاعاتی درباره غلبه بر مشکلاتشان) هستند.
  • حتما شنیده اید که مردم به دنبال مطالب مفید هستند و همینطور موتورهای جستجو و در راس آن گوگل، جایگاه مناسبی را به مطالب ارزشمند می دهند و بدین شکل فعالیت تجاری شما توسط سایر افراد شناخته می شود.
  • حتما دیده اید که آنچه در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شود و در بین افراد دهن به دهن (کاربر به کاربر!!!) منتقل می شود، محتوا می باشد.
  • حتما شنیده اید (و اگر نه، به زودی متوجه می شوید) که محتوا در اینترنت آنچه تبلیغات اینترنتی به دنبال آن هستند را بدست می آورد و بعلاوه باعث ایجاد اطمینان در نزد کاربران و افزایش اعتبار برند می شود.

شما همه موارد فوق را شنیده اید و شاید الان در نظر دارید ...

 

چگونه از محتوا برای یافتن مشتری جدید استفاده کنیم؟

آیا می توان با استفاده از روش تولید محتوا مشتریان جدید بدست آورد؟ مطمئنا بله، به شرط آنکه از روشهای معمول وبلاگ نویسان آماتور استفاده نکنید!
پول از آسمان برای شما نمی بارد تنها به این دلیل که محتوای با کیفیت تولید کرده اید، بلکه لازم است کمی زمان صرف کنید، فکر کنید و برای جنبه بازاریابی تولید محتوا هم برنامه ریزی کنید.

و این بدان معنی است که همواره باید با یک استراتژی قوی، بهترین روش را برای جذب حداکثری مخاطب به کار برد.

 

توجه مخاطبان را به خود جلب کنید:

چگونه می توانید یک شنونده جدید را به سمت خود جلب کنید؟ شما احتیاج به چیزی فراتر از روشهای معمول بازاریابی دارید که افراد به سمت شما جلب شوند. تلاش برای رفع مشکلات مخاطبان، ارائه پیشنهاد به آنها برای بهتر کردن سبک زندگی آنها و ... مخاطبان را به سمت شما جلب می کند.

ایجاد سوال کنید. بر نقاط حساس مشتریان دست بگذارید. مشکلات را به آنها گوشزد کنید تا در مطالب آینده، بتوانید راهکار خود را به آنها ارائه نمایید.
درباره آنچه که می توانید به آنها پیشنهاد دهید ایجاد علاقه کنید، اما درباره آنچه می توانید انجام دهید، زیاده روی نکنید! زیاد تعریف کردن از خود، مشتری را از شما دور می کند.

دروغ نگویید و خود را برای دروغ گویی توجیح نکنید! یکی از مهمترین مشکلاتی که بازاریابان با آن مواجه هستند دروغ گویی و لاف زنی است و اینکه خود را برای دروغ گویی توجیه می کنند.

رقبای ما هم از همین روشها استفاده می کنند. آنها هم به مشتریان وعده و وعید می دهند، امروزه همه از همین روشها برای فروش استفاده می کنند. و ...

اینها جملات خطرناکی است که پروسه بازاریابی درونگرای شما را نابود می کند. بازاریابی درونگرا بر اساس ارائه اطلاعات صحیح به مشتریان، آموزش آنها و بدست آوردن اطمینان آنها بنا نهاده شده است و نه دروغ و وعده و وعید به مشتریان!

 

مخاطب را به مشتری تبدیل کنیم

وبلاگ نویسان حرفه ای در جذب مخاطب قوی عمل می کنند، اما شاید لازم است کمی فراتر از جذب مخاطب بیندیشیم. اینجا دقیقا همان نقطه ای است که باید از علم بازاریابی درونگرا برای شروع یک رابطه تجاری استفاده کرد.

به خاطر داشته باشید که شما یک فروشنده خودرو در سال 70 نیستید که بخواهید یک خودروی پیکان را به یک مشتری بفروشید، بلکه شما یک شبکه محتوا را مدیریت می کنید که نه تنها این فروش بلکه سایر فروشهای بعد از این را پشتیبانی می کنید.

از تولید محتوا برای متقاعد کردن مشتریانتان استفاده کنید. داستان موفقیت سایر افرادی که از خدمات و محصولات شما استفاده کرده اند را بیان کنید. سعی کنید با دادن اطلاعات مفید، آنها را متقاعد کنید که به محصولات یا خدمات شما نیازمندند.

فروشندگان موفق به شما خواهند گفت افراد قبل از خرید، نیاز دارند شما را بشناسند، شما را دوست داشته باشند، به شما اطمینان کنند و بعد خرید انجام خواهد گرفت. این دقیقا نقطه برتری بازاریابی محتوا است: شما اطلاعات مفید در اختیار سایرین قرار می دهید، اطمینان آنها را جلب می کنید، این فعالیت بازاریابی یکبار مصرف نیست و ...

در نهایت باز هم تاکید می کنیم که دروغ نگویید؛ ارائه اطلاعات صحیح به مشتری، پایه بازاریابی آنلاین است. دروغ و اطلاعات بی اساس، شاید یکبار فروش را به همراه داشته باشد، اما اعتماد مشتریان را از شما سلب می کند. هدف بازاریابی آنلاین یکبار فروش نیست.