طی چند سال اخیر، حضور پزشکان مانند همه اصناف دیگر، در فضای مجازی رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. بخش بزرگی از حضور پزشکان در اینترنت، به پزشکان و جراحان زیبایی مربوط می شود. البته سایر پزشکان هم کم‌کم حضور خود را در اینترنت پررنگ‌تر می کنند.

طراحی وب سایت، راه اندازی سیستم نوبت دهی آنلاین، گالری تصاویر از بیماران قبل و پس از درمان از جمله امکاناتی است که کم و بیش در اکثر این وب سایت ها دیده می شود. اما بعد چه؟ هدف شما از راه اندازی یک وب سایت چیست؟

 

بازاریابی آنلاین برای پزشکان

 

هدف از راه اندازی هر وب سایتی جذب مخاطب بیشتر برای رسیدن به درآمد بیشتر است. بازاریابی آنلاین راهکاری است که عامل موفقیت شما در فضای وب است.

لازم است که وب سایت شما و به تبع آن خدمات شما در وب دیده شود. برای این شما باید وب سایت خود را بهینه سازی کنید. بهینه سازی وب سایت بدین معنی است که افرادی که در موتورهای جستجو به دنبال خدمات پزشکی می گردند، بتوانند به راحتی با وب سایت شما آشنا شوند.

مشتریان معمولا به دو صورت به وب سایت شما مراجعه می کنند:

بیمار از خدماتی که شما ارائه می کنید آگاه است، مثلا از اقوام و دوستانش درباره شما شنیده است و آنها آدرس وب سایت و یا شماره تلفن شما را به وی داده‌اند. پس وی با وارد کردن آدرس وب سایت مستقیما وارد وب سایت شما می شود.

بیماران (و یا مخاطبان پزشک) به دنبال خدمات پزشکی خاصی هستند، در اینترنت آن خدمات پزشکی را جستجو می کنند و به اطلاعات مورد نظرشان می رسند. اینجا شما با استفاده از تکنیکهای بهینه سازی وب سایت، باید وب سایت خود را در جایگاه خوبی نمایش دهید.
بدین ترتیب وقتی فردی در اینترنت جستجو می کند: "متخصص قلب و عروق" و یا "عمل زیبایی بینی"، وب سایت شما نمایش داده می شود.

هر فردی که در اینترنت به دنبال کالا، خدمات و اطلاعاتی می گردد، به جز وب سایت شما، گزینه‌های را نیز در دسترس دارد. پس چه عاملی باعث می شود مخاطب جذب وب سایتی شود و آن را پیگیری کند و در نهایت از خدمات آن استفاده کند؟ این عامل محتوا است. محتوای هر وب سایت است که عامل جذب مخاطب و مشتری است. حتی اگر وب سایت بهترین طراحی را داشته باشد، بدون محتوا هیچ ارزشی نخواهد داشت.

همیشه سعی کنید مخاطب وب سایت خود را دوست خود فرض کنید و به او اطلاعات درست بدهید. چند روز قبل با آقای دکتری درباره وب سایت وی صحبت می کردم. او که جراح زیبایی بود، تصاویری از بیمارانش را قبل و بعد از عمل، در وب سایت خود گذاشته بود. تصاویر قبل از عمل افرادی بدون هیچگونه آرایش و تصاویر پس از آرایش افرادی را نشان می داد که کاملا آرایش کرده بودند و به قول معروف تازه از آرایشگاه درآمده بودند! به او گفتم که این نحوه تبلیغ از فعالیت، عملا تاثیر منفی خواهد داشت، زیرا مخاطب شما این تفاوت را درک کرده و عملا زیبایی این افراد به خاطر آرایش است و نه عمل زیبایی.
در کمال تعجب، او به من گفت که با نظر من مخالف است؛ زیرا مشتریان او IQ 100 ندارند که این مسئله را تشخیص دهند و زیبایی تصاویر آرایش شده آنها را جذب می کند!
آقایان و خانمهای پزشک! مشتریان شما مانند من، احتمالا از هوش معمولی برخوردار هستند اما شما نباید آنها را دست کم بگیرید. مطمئن باشید اکثر مشتریان شما تفاوت تصاویر آرایش شده و تصاویر بدون آرایش را تشخیص می دهند.

شما نباید اطلاعات نادرست به مخاطبان خود بدهید، حتی اگر به قیمت از دست دادن مشتریان ختم شود. شاید اطلاعات درست چند مشتری را از شما دور کند اما در نهایت به سود شماست. مخاطبان بیشتری به شما اطمینان پیدا کرده و از خدمات شما استفاده می کنند.

تا جایی که برای شما ممکن است اطلاعات مفید در اختیار مشتریانتان قرار دهید. ایمان بیاورید: اطلاعات مفید، تنها عاملی است که وب سایت شما را به یک موتور بازاریابی تبدیل می کند.

شبکه های اجتماعی؛ یک ضرورت در فضای مجازی: اهمیت شبکه های اجتماعی برای هیچ کس پوشیده نیست. شما مطلب یا تصویری را در شبکه های اجتماعی منتشر می کنید، دوستان و مشتریان شما آن را چند صد باره باز نشر می کنند! این مهمترین فایده شبکه های اجتماعی برای شماست. چرا نباید از آن استفاده نمایید؟؟؟

اگر شما به معجزه بازاریابی درونگرا اعتقاد ندارید، بهتر است هر چه زودتر به آن اعتماد پیدا کنید. دیگر بنرهای تبلیغاتی در سایر سایتها برای شما تولید مشتری نمی‌کند. تلاش شما برای دادن اطلاعات مفید و آموزشی به مخاطبان است که نام شما را در اینترنت مطرح می کند، مخاطبان را جذب وب سایت شما می کند و در نهایت آنها را تبدیل به مشتری می‌کند.