زمانی که با بعضی از مشتریان صحبت می کنم، احساس می کنم عموما مشتریان درک صحیحی از بهینه سازی وب سایت ندارند. خیلی از آنها بهینه سازی وب سایت را با تبلیغات کلیکی گوگل (Google Adwords) اشتباه می کنند.

مطلب زیر به شما کمک می کند درک صحیحی از بهینه سازی وب سایت داشته باشید و بدانید تاثیر بهینه سازی وب سایت (سئو) در فرآیند بازاریابی آنلاین کجاست.

 

بهینه سازی وبسایت چیست؟

 

بهینه سازی وب سایت چیست؟

بهینه سازی وب سایت و یا سئو (Search Engine Optimization) به مجموعه اقداماتی گفته می شود که طی آن وب سایت شما در نتایج حاصل از جستجوی یک کلمه یا عبارت در موتورهای جستجو، در جایگاه مناسبی (مثلا در صفحه اول) نمایش داده می شود.

مهمترین ویژگی بهینه سازی وب سایت عبارتست از:

شما برای اینکه در صفحه اول (یا اولین جایگاه) نمایش داده شوید، هزینه ای پرداخت نمی کنید، یعنی وب سایت شما به صورت طبیعی (organic) در آن جایگاه قرار می گیرد، در صورتی که شما در تبلیغات کلیکی گوگل یا MSN، شما با پرداخت پول در صفحه نخست قرار می گیرید.

زمانی که شما با بهینه سازی وب سایت، مثلا در صفحه اول نتایج جستجو قرار می گیرید، این نتیجه نسبتا پایدار است. به این معنی که شما برای مدتی این جایگاه را حفظ می کنید که حداقل چندین ماه است و این مدت زمان بستگی به میزان فعالیت شما در وب سایت و همچنین میزان فعالیت رقبای شما دارد.

زمانی که وب سایتی با استفاده از تکنیکهای بهینه سازی در یک موقعیت مناسب در موتور جستجو قرار می گیرد، از نظر روانی، احساس اطمینان بیشتری در مخاطب ایجاد می کند تا زمانی که با تبلیغات کلیکی نمایش داده می شود.

قرار گرفتن در جایگاه مناسب به این معنی است که شما در آن زمینه، تجربه و سوابق بهتری دارید، لذا اطمینان بیشتری در مخاطب خود ایجاد می کنید.

 

بهینه سازی چه نقشی در بازاریابی آنلاین دارد؟

بهینه سازی وب سایت با کمک به روند "دیده شدن در وب"، سرعت شما را در بازاریابی آنلاین بیشتر می کند.

همانطور که قبلا توضیح دادم، در بازاریابی آنلاین، گام نخست اینست که شما درفضای مجازی دیده شوید. بهینه سازی دقیقا همین کار را انجام می دهد. بخش عمده ای از ترافیک وب سایت، از طریق جستجوی کاربران وب در موتورهای جستجو ایجاد می شود. به زبان ساده، شما زمانی که در اینترنت به دنبال موضوع خاصی می گردید، دو حالت دارد: یا آدرس وب سایت مورد نظر را می دانید که در این صورت مستقیما به سراغ آن وب سایت می روید. و یا اینکه با استفاده از موتورهای جستجو، اطلاعاتی درباره آن موضوع خاص بدست می آورید.

اینجاست که بهینه سازی به کمک شما می آید و وب سایت شما را در جایگاه مناسبی نمایش می دهد.

 

گام نخست در بهینه سازی

نخستین گام در بهینه سازی وب سایت، اینست که درک صحیحی از کاربران اینترنت داشته باشید! باید با دقت توجه کنید که معمولا کاربران اینترنت، چه چیزی را در جستجو می کنند؟ به عبارت بهتر، خودتان را جای آنها قرار دهید و عبارتی که آنها جستجو می کنند را بدست آورید.

اجازه دهید با یک مثال، این موضوع را بهتر توضیح دهم: فرض کنید شما وب سایتی دارید که در آن خدماتی مرتبط با کنکور کارشناسی ارشد ارائه می دهید. این خدمات می تواند نمونه سوال، آزمونهای آزمایشی، دوره های آموزشی و ... باشد.

اگر من (و احتمالا شما نیز!) به دنبال خدمات مرتبط با کنکور کارشناسی ارشد باشم، احتمالا عبارت "نمونه سوالات ارشد" و یا "دوره های آموزشی ارشد" و یا "آزمون آمادگی کنکور ارشد" را در گوگل جستجو می کنم. به احتمال زیاد هیچگاه عبارت "کنکور ارشد" را در اینترنت جستجو نخواهم کرد، زیرا این عبارت خیلی عام بوده و مرا به هدفم از جستجو هدایت نمی کند.
در نتیجه مدیر وبسایت فوق باید تاکید خود بر بهینه سازی را بر روی عبارتهای فوق قرار دهد تا عبارت "کنکور ارشد".

این همان چیزی است که در بهینه سازی به استراتژی کلید واژه ای معروف است.

بهینه سازی وب سایت دو گام دیگر هم دارد. بهینه سازی درون صفحه ای (on-page SEO) و بهینه سازی برون صفحه ای (off-page SEO) که در قسمت بعد به تفصیل درباره آن توضیح خواهم داد.