جدا از اینکه یک وب سایت توسط یک نرم افزار متن باز طراحی شده باشد و یا کدنویسی آن به صورت اختصاصی انجام گرفته باشد، لازم است اصولی درباره آن وبسایت رعایت گردد تا به شکل کاملتری مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

website

 

ساخت آیکون کوچک مرورگر (FAVICON)

FAVICON یک ایکون کوچک با ابعاد 16*16 پیکسلی می باشد که معمولا در کنار نوار ابزار مرورگر وب نمایش داده می شود. تقریبا هیچ سایت معتبری بدون FAVICON دیده نمی شود.

برای اینکه FAVICON وبسایت خود را ایجاد نمایید، می توانید از وبسایتهایی که به صورت آنلاین این ایکونها را ایجاد می کنند، استفاده نمایید. بدین منظور لوگوی وب سایت و یا یک تصویر یا نشان مرتبط را آپلود کرده و FAVICON را دریافت کنید. از جمله می توانید از آدرسهای زیر استفاده نمایید:

http://tools.dynamicdrive.com/favicon/

http://iconverticons.com/online/

 

لینکهای بهینه سازی شده

یکی از مهمترین اقداماتی که برای بهینه سازی وب سایت باید انجام دهید، استفاده از لینکهای بهینه سازی شده میباشد. وجود کلید واژه های مطلب منتشر شده در وب آدرس آن مطلب، کمک فراوانی به بهینه سازی وب سایت برای دیده شدن درموتورهای جستجو می کند. ترجیحا از طراح وب سایت بخواهید که لینکهای بهینه سازی شده را در نرم افزار مدیریت محتوی فعال نماید.

وجود کلید واژه های مطلب منتشر شده در وب آدرس آن مطلب، کمک فراوانی به بهینه سازی وب سایت برای دیده شدن درموتورهای جستجو می کند. ترجیحا از طراح وب سایت بخواهید که لینکهای بهینه سازی شده را در نرم افزار مدیریت محتوی فعال نماید.

 

نقشه سایت ایجاد کنید

نقشه سایت با فرمت XML این امکان را به موتورهای جستجو می دهد تا لیست صفحات وب سایت و همچنین اطلاعات مهمی مانند بازه های بروز رسانی وب سایت داشته باشند.
شما می توانید از ابزارهای آنلاینی مانند:

http://www.xml-sitemaps.com/

برای ایجاد نقشه سایت آنلاین و رایگان استفاده نمایید.

سایت خود را در گوگل وبمستر ثبت کنید.

googlewebmasterثبت سایت در گوگل وبمستر حداکثر 5 دقیقه زمان می برد، اما اطلاعات ارزشمندی از قبیل تعداد صفحات ثبت شده در گوگل، لینکهای خراب (Error 404) و ... را به شما می دهد تا وب سایتی با معیارهای استاندارد داشته باشید.

 

فایل robots.txt ایجاد نمایید

فایل robots.txt به موتورهای جستجو می گوید که کدام پوشه ها را در هاست شما ایندکس کنند (ثبت کنند) و کدام را نه. این مسئله از لحاظ امنیتی حائز اهمیت است، زیرا شما فایلهای بعضی پوشه ها را از ایندکس شدن و به دست سایرین افتادن حفظ می کنید.

البته بسیاری از نرم افزارهای مدیریت محتوی مانند Joomla و Drupal به صورت پیشفرض این فایل را در root هاست شما ایجاد می کنند.

 

ایجاد امکان اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعیایکونهای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی لازمه هر وب سایتی می باشد. با اشتراک گذاری مطالب در شبکه های اجتماعی، جایگاه بهتری در وب موتورهای جستجو خواهید یافت.

برای این منظور می توانید از سرویسهایی مانند addthis.com و sharethis.com استفاده نمایید.

 

Google Analytics را از یاد نبرید

استفاده از گوگل آنالیتیکساز این ابزار برای بررسی آمار بازدیدکنندگان وب سایت، موقعیت جغرافیایی آنها، میزان اشتراک از طریق شبکه های اجتماعی و ... استفاده کنید.
با توجه به اینکه استفاده از این سرویس برای کاربران ایرانی با محدودیت مواجه است، می توانید از پروکسیهای موجود استفاده کنید و یا ابزار موبایلی آن را که برای گوشیهای هوشمند است به کار ببرید.